Ležajevi

Ležajevi

Ležajevi točkova

Lležajevi točkova sa glavčinom

Glavčine točka bez ležaja

Ležajevi poluosovine

Napredni procesi toplotne obrade doprinose optimalnoj tvrdoći i čvrstoći materijala, od kojih su ležajevi točkova izrađeni. Ležajevi iz naše ponude često su proizvedeni po normama koje prevazilaze one za proizvodnju OEM ležajeva. Napravljeni su da traju i testirani do ekstrema za nesmetan i pouzdan rad. Zbog njihovog visokokvalitetnog dizajna zaptivanja, unutrašnja mast ostaje unutra, štiteći ležaj točka od prljavštine i osiguravajući dugotrajne performanse. Težeći pojednostavljenju stvari, nudimo komplete ležajeva točkova za širok spektar japanskih i korejskih automobila.  

Ležajevi točkova iz naše ponude konkurentni su OEM ležajevima ali po mnogo boljim cenama.

Ležajevi točkova/ležajevi točkova sa glavčinom/glavčine točka bez ležaja

Ležaj je široko rasprostranjen mašinski element čija je osnovna funkcija da ograničava relativno kretanje samo na željeno kretanje i da smanji trenje između pokretnih delova, a kod vozila da smanji trenje pri kretanju vozila po podlozi (ležajevi točkova). U automobilima postoji više vrsta ležajeva – od ležajeva radilice i bregaste osovine u motoru, do ležajeva alternatora, klima uređaja ili točka. Dizajn ležaja može npr. obezbediti slobodno linijsko kretanje pokretnih delova ili slobodno obrtanje oko fiksne osovine. Ležajevi točkova kod vozila omogućavaju njegovo pravilno kretanje i bezbednost. Semering štiti ležaj od prašine, prljavštine i drugih stranih tela, kako ne bi došlo do većeg habanja.
Kod starijih automobila, koristili su se konusni (ili stožasti) ležajevi točkova. Za njih je bilo karakteristično to što se kod njih spoljašnji prsten mogao odvojiti od unutrašnjeg (nisu imali zatvorenu konstrukciju). Ležajevi te vrste zahtevali su servisiranje, a to je uključivalo potrebu za podmazivanjem, kao i podešavanjem položaja ležaja. Tehnika je danas otišla mnogo dalje, tako da savremeni ležajevi točkova ne zahtevaju nikakvu vrstu servisa. Danas se primenjuju cilindrično-valjkasti konusni ležajevi, koji rade u zatvorenim sistemima (složeni ležajevi). Nisu im potrebni ni servis, ni podešavanje.


Kvarovi na ležajevima točka znatno narušavaju udobnost tokom vožnje, proizvodeći buku, koja ponekad može biti toliko snažna da zaglušuje i muziku puštenu na radiju automobila, a ako se ne reaguje na vreme i ležaj ne zameni, može doći do pucanja odnosno raspadanja ležaja i do blokiranja točka koji može dovesti do saobraćajne nesreće.

Bimida u svom asortimanu ima visoko kvalitetne ležajeve točka, uporedive sa ležajevima OEM kvaliteta, sledećih dobavljača: Nipparts, Kavo Parts, Japanparts-Japko, Febest, ASVA, AJS Parts, Parts Mall.

U novim automobilima koriste se prvenstveno kompleksni, dvoredni ležajevi. Delimo ih na tri tipa:
Ležajevi prve generacije – koji se ugrađuju pod pritiskom u glavčinu točka pomoću hidraulične prese. Zatvoreni sadržaj u jednom kućištu sastoji se od dvaju ležaja s tovatnom mašću i podešenim ulaznim naponom. Ležaj ove vrste podseća na niski valjak s otvorom u sredini. Prodaje se u kompletu s krunastom maticom i metalnim prstenom.
Ležajevi druge generacije – ležajevi integrisani s glavčinom točka. Reč je o celini koja nije rastavljiva – u slučaju kvara, potrebno je zameniti kompletan deo.
Ležajevi treće generacije – čitav niz (u većini slučajeva nije rastavljiv). Sastoje se od ležaja, glavčine i rukavca osovine. Unutrašnja glavčina služi za učvršćivanje kočionog diska i točka, dok spoljašnja glavčina čini deo rukavca osovine. Ležajevi mogu biti integrisani sa senzorima brzine obrtaja, sigurnosnog ABS sistema.

Glavčina predstavlja vezu između točka i vozila i kao takva ima važnu ulogu u mehanizmu točka. U slučaju neispravne glavčine, vozač može imati problem sa upravljanjem. Glavčina u svom sastavu može imati i ležaj, koji je od nje neodvojiv i ne može se naknadno podmazivati u smislu održavanja, u kom slučaju se naziva ležaj točka sa glavčinom i u situaciji dotrajalosti neke od sastavnih komponenti (ležaja ili glavčine), mora se zameniti ceo sklop. Ukoliko su ležaj i glavčina dve fizički nezavisne komponente, u tom slučaju radi se o glavčini bez ležaja. Bimida u svojoj ponudi ima glavčine sa i bez ležaja sl. proizvođača: Japanparts-Japko, Asva, Ajs Parts, Kavo Parts, Febest i Nipparts.

Ležajevi poluosovine

Neispravnost ovog ležaja prepoznaje se po karakterističnom brujanju u kabini vozila, koje dosta liči na ono nastalo usled oštećenog ležaja točka, pri čemu se zvuk obično ne menja prilikom skretanja. Bimida u svom asortimanu ima ležejeve poluosovine proizvođača Febest.